QBasic
Voor Periode 2 zijn we bezig gegaan met QBasic. QBasic is een programmeertaal die eerst standaard meegeleverd werd met Windows, maar daar zijn ze mee gestopt toen Windows 2000 uitgebracht werd. Het is een hoge programmeertaal, die heel simpel en duidelijk is. Ik vind de opdrachten (tot nu toe) over het algemeen allemaal heel erg makkelijk, aangezien ik al wat lagere programmeertalen dan Basic ervaren heb. We hebben in de les een stencilpakket gekregen met opdrachten, deze moesten we uitwerken en in ons portfolio zetten.
De Opdrachten
Paragraaf 1
Download: Link
Beschrijving: In deze paragraaf maak je kennis met de QBasic programmeertaal en zijn syntax. Ik vond dit een makkelijke paragraaf, en was er zo doorheen. Het enige wat mij opviel en waar ik een heel erg klein beetje moeite mee had was dat het verschil tussen deze twee functies erg onduidelijk is:
INPUT "Variabele 1: "; foo$
INPUT "Variabele 2: ", bar$
PRINT foo$
PRINT bar$
De output ziet er zo uit:
Variabele 1: ?Test1
Variabele 2: Test2
Test1
Test2
In het boek wordt moeilijk uitgelegd dat er bij de tweede geen "?" achter wordt gezet en bij de eerste wel, maar daar ben ik verder wel uit gekomen. Verder was het wel interresant, beetje saai haha.
De download van deze paragraaf is een Zip bestand die de antwoorden op de vragen en de stukjes code die bij vraag 3, 5 & 7 horen bevat.
Paragraaf 2
Download: Link
Beschrijving: In deze paragraaf gingen we iets meer in op het beslissingen nemen in QBasic en zogenaamde PSD's, programma structuur diagrammen. De theorie snapte ik allemaal wel, het komt me allemaal wel bekend voor. Wat ik moeilijker aan deze paragraaf vond was dat het commando "ON variabale GOSUB label" niet zo goed werd uitgelegd. Wat namelijk niet goed werd uitgelegd was naar welke cijfers de functie dan kijkt. Na wat experimenteren en het kijken naar het voorbeeld kom je erachter dat hij bij n aantal functies naar de cijfers 1, 2, 3 t/m n kijkt. Verder niet zo heel erg van belang, maar wel minder goed van het boek naar mijn mening.
Wat ik daarnaast nog een beetje tricky vond is het maken van PSD's. Je kan dit met Paint doen, maar dat is weer heel erg onflexibel (als je ergens een spelfoutje maakt is dat heel moeilijk aan te passen). Ik heb het voor deze paragraaf met Excel gedaan, wat opzich ook wel werkte, maar nog steeds niet ideaal. Ik moet misschien maar even gaan zoeken op internet of er misschien zo'n programma is, of zelf wat proberen te maken, haha.
De download van deze paragraaf is een Zip bestand die de antwoorden op de vragen, een stuk code bij het voorbeeld & de 3 code opdrachten (zoals bijvoorbeeld de "Schrijf een programma voor het bepalen van het grootste getal van drie ingevoerde gehele getallen" opdracht) bevat.
Paragraaf 3
Download: Link
Beschrijving: Deze laatste paragraaf ging over het gebruiken van ingebouwde functies. Het meeste hier kwam me wel bekend voor, en het was verder ook niet zo moeilijk. De opdrachten gingen wel goed, de laatste opdracht vond ik nog wel leuk. Dat was de opdracht waarbij de gebruiker een getal met 4 decimalen in moest vullen, en het programma het dan moet afronden op 2 decimalen. Moest ik even over nadenken, was wel leuk haha.
Over het algemeen vond ik dit wel een goede paragraaf, op een ding na: het commando RND. Het boek is heel erg onduidelijk over het gebruik van deze functie. Eerst zeggen ze dat als je een nul of een wilt je het zo moet gebruiken:
CLS
PRINT "Nul of een."
PRINT RND(1)
END
Output:
Nul of een.
.09574674
Maar dat hoeft dus helemaal niet. Je kan RND op twee manieren gebruiken. "RND" en "RND()". Beide geven hetzelfde: een commagetal tussen nul & een. Daar keur ik het boek wel op af. Maar verder was de paragraaf wel oke, buiten het feit dat QBasic heel onduidelijk is over wanneer hij na een string bewerking er wel een spatie plaatst of niet.